De Europese transportreglementering heeft als doel een gevaarlijke opeenstapeling van rijtijden tegen te gaan. De implementatie van de tachograaf, de beperking van de rijtijden per dag, per week en per 14 dagen, en de verplichting van een zeker aantal rusttijden per dag, per week en per 14 dagen; de Europese regelgever opteert duidelijk voor veiligheid op onze wegen. Echter, de regelgeving is onvoldoende aangepast aan de specifieke werkomstandigheden van bestuurders van betonmixers of voertuigen die bouwmachines verplaatsen.
Hun takenpakket omvat meestal een mix van magazijn- en werfactiviteiten: laden, schoonmaken, onderhoud, voorbereiding, levering en plaatsing van beton, wachten, enz. De transportactiviteit is secundair. Vermits ze zelden 4,5 uur aaneengesloten rijden, sluit een verplichte pauze van 45 minuten niet aan bij het doel van de Europese reglementering. De Faba verzoekt daarom in dit specifieke geval om een uitzondering.