Bij een van de jongste hervormingen van de regelgeving rond overheidsopdrachten is een cruciaal moment van het aanbestedingsproces geschrapt, met name de openingszitting en de daarbijhorende bekendmaking van de resultaten. Los van de nog volgende eindcontroles, konden aannemers dankzij dit moment van transparantie een beperkte inschatting maken van wie de overheidsopdracht zou binnenhalen. Door middel van een dergelijke openingszitting legde de aanbestedende dienst zijn kaarten op tafel op een gebied waar vaak grote financiële belangen op het spel staan. Het open beheer van overheidsgeld – uiteindelijk ons belastinggeld – was daarmee verzekerd.
Het digitaal aanbestedingsplatform (e-Tendering Platform) heeft deze stap facultatief gemaakt. Bijgevolg wordt transparantie gekoppeld aan de vrije keuze van de ambtenaar die de aanbesteding uitschrijft. Sommige aanbestedende diensten maken tot op heden de ingediende inschrijvingen onmiddellijk bekend. In andere gevallen wacht de aannemer helaas maandenlang zonder het resultaat van de aanbesteding te kennen. Dit laat de aannemer in onzekerheid totdat de opdracht wordt gegund, en dit maanden nadat hij zijn offerte heeft ingediend. De aannemer wordt dan vaak gedwongen enkele weken later met de overeengekomen werkzaamheden te beginnen, wat niet zonder risico is voor een efficiënte coördinatie van de werkzaamheden, waarbij vooral moet worden verwezen naar kwaliteit en veiligheid.
De Federatie van Algemene Bouwaannemers vraagt dat de resultaten van de aanbestedingen systematisch opnieuw worden gepubliceerd. De bekendmaking van een rangschikking van aannemers die een offerte hebben ingediend, lijkt in deze zin een minimum te zijn.